Köpvillkor
Beställning
Beställning görs via webshoppen. Ingen fysisk butik finns.
Försäljning till privatpersoner. Endast försäljning av fiskeprodukter och tillbehör. Tjänster såsom påspolning av lina, service av rullar, lagning av tält m.m. tillhandahåller vi inte.
Försäljning och leverans till företag i vissa fall (se Leveransätt nedan).
Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk eller annan skada polisanmäls.
Förorder/Förbeställning
Vid beställning av varor med längre leveranstid (ej lagerförda varor eller förorder), betalas dessa i förskott innan varan levererats.
Om valt betalningssätt "Faktura" använts kommer denna att skickas ut i samband med din beställning och således vara dig tillhanda innan varan/varorna levererats (status från Payson kan vara att beställningen är skickad, men det är bara fakturan som är skickad). Betalningsvillkor är 14dagar eller 30dagar från fakturadatum. Ni kan också välja att delbetala er förbeställning räntefritt.
Om en vara som lagts på förbeställning/förorder är slut hos vår leverantör, kommer detta att meddelas dig om återbetalning/kreditering kommer att ske eller om vi kommer leverera varan vid ett senare tillfälle. Vid restorder med ett varuvärde under 500:- återbetalas alltid beloppet om inget annat avtalas med kund (extra fraktkostnad tillkommer). Återbetalning sker i nästkommande månads slut i förhållande till beräknat/delvis levererat datum dvs. får ni leverans i april så kommer återbetalning i slutet av maj.
Saknad vara vid leverans skall anmälas till oss inom 5 dagar från det att ni fått leveransen. Samma villkor för återbetalning gäller som för varor som är slut hos leverantör (se ovan). Återbetalning sker i nästkommande månads slut i förhållande till levererat/delvis levererat datum.
Förorder lagda under januari har en planerad leverans i slutet av mars fram tills mitten av april (leveransperiod 25mars - 19 april) om varan finns på lager hos leverantör. Vid förseningar meddelas detta dig . Förorderbeställningar som skall hämtas vårt lager sker hämtning efter överenskommelse i början på april (om varorna finns på lager). Ni kontaktar oss när ni vill hämta beställningen. Betalning/ fakturautskick sker i samband med orderläggning.
Om vi inte kan leverera din förorder inom 1 månad (30 dagar) efter utsatt leveransperiod (25mars - 15 april) så har ni som kund rätt till att häva köpet och pengarna återbetalas då inom 14 dagar från ni valt att häva köpet.
Presentkort
Presentkort hos Karpfiskebutiken gäller i 24 månader från inköpsdatumet. Kortet går inte att byta mot kontanter. Presentkortets värde är giltigt från och med att det aktiveras av oss (sker vid utskicket av presentkortet via mail). Presentkortsumman kan delas upp i olika köp och innestående belopp kan användas vid senare köp (dock senast 24 månader från inköpsdatumet).
Köpt presentkort kan bara användas i vår ordinarie webbshop www.karpfiskebutiken.se och inte på vår tillfälliga förordersida www.preorder-Karpfiskebutiken.se.
Fraktkostnad
Fraktkostnad tillkommer på alla beställningar som skickas. Vill du veta vad frakten blir? Klicka på "Varukorgen" och välj "fraktkostnad" så ser du vad den totala kostnaden blir innan du fortsätter med din beställning. Du kan gå tillbaka och fortsätta att handla eller ta bort varor. Fraktuppdraget baseras på den leveransadress du angivit i beställningen. Var noga att kontrollera att inga fel gjorts i leveransadressen som kan göra så att ytterligare kostnader tillkommer (se ändring av leveransuppdrag). Leveransen baseras på postnummer i 1:a hand, gatuadress i 2:a hand och ort i 3:e hand.
Fraktgränserna är:
Sverige:
0 kg - 3 kg kostar 55:-
3 kg - 20 kg kostar 79:-
20 kg - 40 kg kostar 119:-
40 kg - 80 kg kostar 169:-
80 kg - 100 kg kostar 199:-
100 kg - uppåt kostar 299:-
Danmark:
0 kg - 3kg kostar 100:-
3 kg - 20kg kostar 200:-
20kg - 50kg kostar 350:-
50kg - 100 kg kostar 600:-
100kg - Kontakta oss för pris!
Skrymmande varor/fraktillägg! Skrymmande frakttillägg tillkommer varor med en med en förpackningslängd över 120cm eller när längd + omkrets överstiger 300cm och som inte kan skickas till ombud. Frakttillägget på skrymmande varor varierar beroende på varans storlek/längd m.m. Det skrymmande frakttillägget syns efter man lagt till produkten i varukorgen eller i kassan.
Vikt & volymberäkning skrymmande paket: När det gäller skrymmande paket är det inte alltid den visade vikten i kassan överensstämmer med verklig vikt då dessa sändningar räknas om i volym hos DHL's system och har ett högre fraktpris pga. av dess storlek. Kostnaden för dig som kund är dock fraktkostnaden som visas i kassan.
Frakterna gäller inom Sverige, Danmark.
Leveranssätt
Privatpersoner:
DHL Service Point - Paket upp till 20kg (max 1 kolli - ej skrymmande) hämtas på ditt närmsta utlämningsställe (DHL Service Point). Paketet måste hämtas ut inom 14 dagar annars går det i retur. Sms- eller e-mail avisering ingår. Ibland kan avvikelser inträffa pga. av skrymmande frakt, mer än 1 kolli etc. (exempelvis om du beställer varor som inte går att sampacka i ett paket tex. ett håvskaft samt en hink = 2 kolli) Då skickas paketen i stället med DHL paket trots lägre vikt.
DHL Paket - Paket över 20kg, flera kolli m.m. skickas med DHL paket och levereras direkt till din dörr. DHL har rätt att delleverera en leverans.
DHL Home Delivery - Skrymmande sändning (stora, långa paket m.m) levereras direkt till din dörr. Mobiltelefonnummer måste lämnas så chauffören kan komma i kontakt med dig. DHL har rätt att delleverera en leverans.
Postnord MyPack Home - Skrymmande sändning (stora, långa paket m.m) levereras direkt till din dörr. Mobiltelefonnummer måste lämnas så chauffören kan komma i kontakt med dig. Postnord har rätt att delleverera en leverans.
Obs! Karpfiskebutiken äger rätt att välja lämpligt transportsätt/speditör för din beställning.
Företagsadress:
DHL Service Point - Paket upp till 20kg (max 1 kolli - ej skrymmande) hämtas på ditt närmsta utlämningsställe (DHL Service Point). Paketet måste hämtas ut inom 14 dagar annars går det i retur. Sms- eller e-mail avisering ingår. Ibland kan avvikelser inträffa pga. av skrymmande frakt, mer än 1 kolli etc. (exempelvis om du beställer varor som inte går att sampacka i ett paket tex. ett håvskaft samt en hink = 2 kolli) Då skickas paketen i stället med DHL paket trots lägre vikt. Tänk på att den som hämtar ut paketet måste har fullmakt för att hämta ut paketet.
DHL Paket - Paket över 20kg, flera kolli m.m. som ej är skrymmande skickas med DHL paket och levereras direkt till företagets adress. Mobiltelefonnummer måste lämnas så chauffören kan komma i kontakt med er. DHL har rätt att delleverera en leverans.
Skrymmande paket eller paket med en längd över 150cm kan ej skickas till företagsadresser då vi saknar avtal för det. Vill ni ändå att vi skickar till företagsadress kan vi göra det om ni som företag har ett eget kundnummer hos DHL, Postnord eller Schenker.
SMS, Telefon eller e-mail avisering
Leveranser till aviseras till dig genom email eller sms beroende på leveranssätt som använts.
OBS! Ibland hamnar email i skräppost/spamkorg så kolla i den om du inte fått någon avisering.
Ändring av leveransuppdrag
Om ni behöver ändra leveransuppdrag efter vi har skickat godset tillkommer fraktbolagets kostnader på 230:- + moms (57:50kr) samt tillägg för eventuellt utökat transportuppdrag såsom eventuellt milkostnad. drivmedelsskatt, ortstillägg och övriga kostnader som fraktbolaget fakturerar oss. Alla kostnader av ändring av leveransuppdrag bekostas av dig som kund.
Vid fel inskriven leveransadress i din beställning är det Ni som kund står för kostnaderna om ett nytt leveransuppdrag måste genomföras (se kostnader ovan), eller om paketet går i retur till oss.
Hämta på vårt lager
Om ni valt att hämta er beställning så sker avhämtning i Knislinge (25km utanför Kristianstad) eftermiddag / tidig kväll tisdag-torsdag efter överenskommelse av tid. Betalning och beställning sker via webshoppen. Avhämtning kan tyvärr inte göras i anknytning till vårt lager utan vi bestämmer en plats i Knislinge som passar båda parter vid tillfället.
Obs! Ni får ett mejl när er order är klar att hämtas. Svara på detta mejl för överenskommelse av tid och plats.
Leveranstid
Vi strävar efter att alltid skicka din beställning så snabbt som möjligt. Vi packar och skickar ut beställningar 4 dagar i veckan (måndag-torsdag). Fredagar skickas ej några leveranser då lager och kontor håller helt stängt (tänk på att om ni beställer på torsdagen är det inte alltid möjligt att vi hinner få iväg din beställning samma vecka). Normal leveranstid är 1-3 dagar efter vi skickat sändningen med undantag för vissa orter där 1-2 dagar tillkommer. Vid brevavisering tillkommer 1 dag. Utlandsfrakt kan ta upp till 5 dagar. OBS! När fraktbolagen har högsäsong är leveranstiden några dagar längre än det normala. Detta är tyvärr inget vi kan påverka.
Freezer Baits: Alla beställningar innehållandes Freezer baits skickas på kundens egna ansvar då kunden själv aktivt väljer att bryta fryskedjan. Vi skickar endast ut freezers måndag - onsdag. Detta för att minska risken att de blir förstörda vid en försening av leverans. Vi ansvarar inte för att kvaliteten på freezer baits som skickas är i samma skick som när de lämnat vårt lager när de anländer till kund. Mögliga eller på annat sätt förstörda freezers ersätts ej. Vill ni att vi skall skicka din order övriga veckodagar, skriv detta i meddelanderutan i kassan.
Transportförlust
Om en försändelse som redan skickats iväg från vårt lager hamnar på villovägar eller på annat sätt blir försenat gäller DHL's villkor (se https://www.logistics.dhl/se-sv/home/vara-divisioner/frakt/kundservice/anvandbara-nedladdningar.html#terms_conditions). Anmälan av saknat gods skall då göras direkt till DHLs kundservice av godsmottagaren och sedan har DHL 30 dagar på sig från att ärendet inkom till att eftersöka godset.
Ersättning av Transportförlust kan utkrävas efter 30 dagar från att förlustanmälan inkom till DHL och om godset fortfarande inte kommit till rätta. Ersättningskrav ställs då direkt till Karpfiskebutiken. Efter Karpfiskebutiken varit i kontakt med DHL och fått transportförlusten bekräftad betalas ersättningskravet ut. Vanligtvis ca 5-7 dagar efter ersättningskravet inkom till Karpfiskebutiken. Karpfiskebutiken ersätter den saknade transportens fraktkostnad samt kostanden för de produkter som ingick och saknats. Inga ytterligare ersättningskrav (skadestånd, sveda & värk m.m.) ersätts.
Godssökning
Du kan söka din redan skickade beställning på https://activetracing.dhl.com/DatPublic/search.do?resetForm=false&l=SV (ange ditt sändningsnummer). Vid frågor om redan skickat order kontakta DHL på telefonnummer 0771-345 345 och ange ditt sändningsnummer så hjälper de dig med dina frågor.
Transportskada
När ni tar emot paketet kontrollera att det inte är skadat. Synlig transportskada på emballage eller paket som saknas MÅSTE anmälas direkt till chauffören/utlämningsstället vid mottagandet, i annat fall gäller inte transportförsäkringen på varorna och ingen ersättning utgår om varan är trasig. Du skall även fylla i skadeanmälan till oss via detta formulär Klicka här inom 5 dagar efter mottagen leverans. Spara hela paketet med emballage för besiktning om det är skadat.
Om skadan ej är synlig på ytterförpackning, ska skadan anmälas till oss via detta formulär Klicka här senast 5 dagar efter mottagen leverans. Efter denna tid utgår ej ersättning.
Ersättning av transportskadad vara sker av Karpfiskebutiken efter godkänt beslut från transportbolaget och sker vanligtvis inom 10-14 dagar från det att du gjorde skadeanmälan/reklamationen. Vid hög belastning hos transportbolaget kan det dock ta något längre tid. Vi skickar EJ nya varor utan ersättning sker genom kreditering/återbetalning av varans värde + eventuell frakt.
Obs! Den skadade produkten + emballage behålls tills beslut från transportbolaget meddelats. Då får ni som kund även besked om varan skall gå i retur eller den kan behållas.
Returfrakt
Vi ombesörjer ej returfrakt (se Returrätt) utan köparen ombesörjer själv returfrakten och står för alla fraktkostnader och ev. postförskottsavgift. Tänk på att returfrakt kan vara dyrt, framförallt på skrymmande varor såsom långa spön, sängar, kärror etc. Kontakta ert fraktbolag för fraktpris innan ni köper en vara om ni är osäker på om ni kommer behålla den eller ej.
Beställningsvärde
Vid beställningar under 150kr tillkommer en hanteringsavgift (låg orderavgift) på 29kr.
Betalningsalternativ
Swish betalning
Direktbetalning av din beställning via Swish kräver att man har Swish-appen installerad på sin enhet.
Kortbetalning
1. Betalning med betalkort/direktöverföring via Payson. Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet.
Läs mer om Payson här: www.payson.se
2. Om Paysonfaktura "Vi erbjuder betalsättet "Paysonfaktura" i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 14 dagar och ingen extra avgift eller 30 dagar och en tillkommen avgift om 29 kr. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet".
Företag kan ej använda tjänsten Paysonfaktura.
Vid fakturarelaterade frågor vänligen kontakta Svea Ekonomi 08-514 93113 så hjälper de er.
3. Delbetalning. Under förutsättning att du godkänts vid kreditprövning gällande "Paysonfaktura" erbjuds du dessutom vid köp över 300kr att välja om du vill delbetala beloppet månadsvis. Mer information om detta finns på fakturan från Payson. Företag kan ej använda tjänsten delbetalning.
4. Delbetala räntefritt:
3 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 95 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%
6 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 195 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%
12 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 295 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%
5. Delbetala räntebärande (endast vid ordervärde över 5000 kr):
24 månader; Uppläggningsavgift 295 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 9,95%
Information om ångerrätt "Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från lagt orderdatum. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden". Ångrat köp skall hanteras genom att fylla i vårt formulär "Returer" under fliken kundtjänst. Efter inskickat returformulär kommer info till er inom 72 timmar vardagar. Återbetalning sker till ditt konto som du betalt ifrån ca 10 arbetsdagar (vardagar) efter att vi mottagit varan och godkänt returen.
Ångerrätt vid förorder: Vid köp på förorder gäller ångerrätten 14 dagar från lagt orderdatum.
Information om pantsättning "Vid betalning med Paysonfaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924".
Övrigt
Ej uthämtade paket/sändningar
Om paketet ej hämtas ut eller man ej är tillgänglig för utlämning och godset måste gå i retur, står köparen för fraktkostnad tur och retur och eventuell postförskottsavgift samt DHL's övriga kostnader. Normalt ligger kostnaden för ett ej uthämtade paket mellan 500-1400:- inkl. moms beroende på om godset är skrymmande eller ej. Alla kostnader är DHL's egna kostnader som vi fakturerar eller krediterar er order. Vid utebliven betalning går ärendet vidare till inkasso, vilket medför ytterligare kostnader för er.
Orderbekräftelse
När ni väljer att sända er order skickas automatiskt en orderbekräftelse till den email adress du uppgav i orderformuläret.
Returrätt
Retur och bytesrätt inom 14 dagar efter varan mottagits. Varan får ej vara använd. Etiketter måste sitta kvar och varor ska vara i sin förpackning, annars kan vi inte ta tillbaka dem.
Köparen ombesörjer själv returfrakten och står för alla fraktkostnader och ev. postförskottsavgift.
Tag kontakt med oss via vårt returformulär på www.karpfiskebutiken.se innan ni återsänder varan. Nar ni registrerat varan där och fått instruktioner skickade till er (kommer inom 48timmar) ombesörjer ni returen. Vi ombesörjer ej retursedel. Returer som skickas mot efterkrav/postförskott löses ej ut. Reklamation vid eventuella tvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
Återbetalning sker ca 10 arbetsdagar (vardagar) från godkänd retur och till det konto du gjorde betalningen ifrån.
Obs! Byte eller sändning av annan produkt är inte möjligt utan vi återbetalar alltid produktens pris.
Garanti
Garanti lämnas i de fall tillverkaren har särskild garanti på varan. Kolla tillverkarens hemsida för mer info eller kontakta oss för info om specifika produkter. I övriga fall gäller reklamationsrätten på 3 år från inköpsdatum på alla produkter enligt konsumentköplagen.
Reklamation
Vid fel på vara kontakta oss via returformuläret så hjälper vi er omgående. Du har samma reklamationsrätt som i vanliga butiker.
Vi står för alla extra fraktkostnader om en vara måste gå i retur. Fel på varor med ett försäljningsvärde under 1500kr återbetalas oftast direkt utan att produkten måste gå i retur men undantag kan göras om leverantören vill ha varan tillbaka från oss i sin tur. Återbetalning sker inom 10 dagar från godkänd reklamation och till det konto du gjorde betalningen ifrån.
Fiskeutrustning är en bruksvara och mindre repor, bucklor och skönhetsfel kan förekomma som inte påverkar funktionen hos varan. För att en vara skall räknas som felaktig skall felet vara av sådan art att varan inte går att använda.
Fel på vara räknas EJ om kund köpt något som inte passar såsom kläder, väskor, spöfodral m.m. om vi inte uttryckligen skrivit att varan skall passa för avsett ändamål. Även avsaknad av annan information på en produkt där kund inte frågat oss först räknas alltså inte som ett fel på varan utan faller under ångerrätt om man vill returnera varan. Även om man inte tycker att produkten motsvarar sina förväntningar och enbart är efter personligt tycke så räknas inte detta som ett fel.
Fel vara eller saknad vara
Om en vara saknas i beställningen så återbetalas alltid den saknade produkten. Vi skickar alltså INTE någon ny vara. Är det en felleverad vara så beroende på vad det är för vara så skall den returneras eller ej. Denna bedömning görs av Karpfiskebutiken. Genom att ni godkänner köpvillkoren så godkänner ni även att skicka tillbaka fellevererade varor om så krävs. Karpfiskebutiken ordnar en returfraktsedel som skickas via mail eller via post efter samråd med kunden . När returen är inlämnats hos DHL och registrerad i deras system skickar vi rätt vara om den finns på lager.
Fel vara eller saknad vara skall anmälas till oss via email info@karpfiskebutiken.se inom 5 dagar från att du mottog leveransen.
Vid förorder gäller särskilda villkor: se villkor under rubriken Förorder/Förbeställning
Kundtjänst
Om ni har några frågor är ni välkomna att kontakta vår kundtjänst. Detta gör ni genom att skicka ett mail till info(at)karpfiskebutiken.se eller fylla i vårt kontaktformulär via webshoppen och så svarar vi så fort vi har möjlighet på ert ärende. Svarstider och handläggningstider kan dock vara längre än hos större försäljningskedjor då vi i 1:a hand prioriterar att få ut beställningar till kund, reklamationer i 2:a hand och övriga frågor i 3:e hand. Vi lovar dock att vi gör vårt bästa för att du skall bli nöjd! Obs! Vi har ingen kundtjänst via telefon. Eventuella samtal till vårt telefonnummer besvaras troligtvis inte.
Reservation för att produkter tillfälligt kan vara slut.
Vi reserverar oss för text- pris- eller foto fel (kan leda till återbetald beställning om felet är signifikativt).
Alla priser är inklusive moms.
Alla priser gäller inom Sverige.
Vid leveranser till utlandet kontakta oss för mer information.
Vi följer konsumentverkets regler.